Als hoogbegaafde en hoogsensitieve ondernemer startte je niet zomaar je eigen bedrijf. Misschien miste je de autonomie, was er geen ruimte voor je sensitiviteit of kon je je kerntalenten niet (volledig) benutten in loondienst. Wat je reden ook was: je bent nu een succesvolle ondernemer.
Toch schuurt er iets. Waar je in het begin altijd heel veel energie kreeg van het ondernemerschap, kost het je nu juist energie. Niet door tegenvallende resultaten, maar omdat jij je verveelt. Herkenbaar? Voor veel hoogbegaafde en hoogsensitieve ondernemers wel. In deze blog leg ik je uit waar dit door komt én – nog belangrijker – hoe je omgaat met verveling in het ondernemerschap. Klaar om weer energie te halen uit je bedrijf?
Verveling als hoogbegaafde en hoogsensitieve ondernemer
Een hoogsensitieve ondernemer krijgt – net zoals elke ondernemer – af en toe te maken met saaie zaken. De administratie, belastingaangifte, of het opschonen van je mailbox bijvoorbeeld. Maar voor jou voelen zulke taken extra zwaar. Helemaal wanneer je hoogsensitief én hoogbegaafd bent. In dat geval is het lastig om je dopaminevoorraad op peil te houden. Je hebt meer diepgaande en intense ervaringen nodig. Deze ervaringen krijg je niet van bezigheden die je oninteressant vindt. Het gevolg? Je raakt verveeld.
Het kan ook zo zijn dat je verveeld raakt door de taken die je voorheen wel energie gaven. Maar doordat je het al zo vaak hebt gedaan, of het onderwerp waar je mee werkt al volledig hebt uitgewerkt, dat het niet meer de joy geeft die het je ooit gaf. Wat ook mogelijk is, is dat vooral het opstarten van een bedrijf je energie geeft en dat alles qua optimaliseren en onderhouden niet.
Signalen van verveling als hoogbegaafde, hoogsensitieve ondernemer
Jezelf als hoogbegaafde en hoogsensitieve leider af en toe vervelen, is niet zo erg. Het hoort er nu eenmaal bij om soms dingen te doen waar je weinig plezier aan beleeft. Een probleem wordt het, wanneer jij je (steeds) vaker verveeld voelt in je eigen bedrijf. Want dan vreet het ondernemerschap energie en is de kans op een bore-out groot.
Verveling in je eigen bedrijf sluipt er vaak een beetje in, daarom is het belangrijk om opmerkzaam te zijn voor de symptomen van een bore-out. Wees hier alert op:
- Het gevoel dat de tijd langzaam gaat
- Verveling, sloomheid en onrust vanbinnen
- Desinteresse en hangerigheid
- Taken uitstellen, ook buiten je bedrijf om
- Andere dingen doen tijdens je werk
- Een doelloos gevoel
- Dagen die niet aan hun einde lijken te komen en zich aaneenrijgen
- Een kort lontje
Waarom is een bore-out erg (voor hoogbegaafde en hoogsensitieve ondernemers)
Het hebben van een burn-out is een groot probleem, dat weten de meeste mensen wel. De minstens net zo schadelijke gevolgen van een bore-out daarentegen, zijn een stuk minder bekend. Wanneer je in een bore-out belandt, krijg je te maken met allerlei klachten. Deze klachten kunnen fysiek zijn en zich uiten in bijvoorbeeld vermoeidheid, hoofdpijn, buikpijn en slaapproblemen. Maar een bore-out kan ook psychische klachten geven. Somberheid, angst, prikkelbaarheid en zelfs een laag zelfbeeld kunnen het gevolg zijn van een bore-out. Daarnaast is de kans op copinggedrag, zoals overmatig eten, gebruik van verdovende middelen en pleasegedrag, groot. Op een gegeven moment trekt je lichaam de grens: tot hier en niet verder. Je kunt helemaal niets meer. Zo ver moet je het niet laten komen.
Verveling in je eigen bedrijf als hoogbegaafde en hoogsensitieve leider: de invloed van jouw brein
Voor een hoogsensitieve ondernemer die ook hoogbegaafd is, ligt verveling snel op de loer. Je dopaminevoorraad is lastiger op peil te houden. Daarnaast is bij HSP’s het default-mode netwerk (DMN) van de hersenen actiever dan bij anderen. Dit netwerk bestaat uit hersengebieden die vooral actief zijn in een staat van rust. Het DMN speelt een rol bij dagdromen, spontane ideeën en introspectie. Wanneer je gedachten over je eigen gevoelens, gedrag, ideeën en herinneringen een negatieve lading hebben, is dit extra intens voor jou.
Verveling maakt het default-mode netwerk actiever. En gecombineerd met je hoogsensitieve brein weegt verveling voor jou als HSP dubbel zo zwaar. Het actieve DMN stimuleert interne prikkels en piekergedachten, wat zorgt voor nog meer stress. Daarnaast vermindert verveling je executieve functies. Hierdoor is de communicatie tussen verschillende hersengebieden verstoord en is het lastig om in actie te komen.
Als hoogbegaafde en hoogsensitieve ondernemer is er dus een hoop om rekening mee te houden.
Je werkzaamheden en de omgeving waarin je werkt, zijn bepalend voor jouw energielevel. Het is vaak alles of niets: je start de dag fluitend op en sluit ook vol energie af of je bent van begin tot eind compleet uitgeblust.
Oorzaken van verveling in je eigen bedrijf
Ben je als hoogbegaafde en hoogsensitieve ondernemer verveeld in je eigen bedrijf, dan maak je te weinig dopamine aan, zorgt je interne piekermodus voor interne prikkels en wordt je stressbrein geactiveerd. Gebeurt dit voor een lange periode, dan beland je in een bore-out en misschien zelfs in een depressie. Dit wil je koste wat kost voorkomen. Reden genoeg om de verveling in het ondernemerschap aan te pakken. Maar hiervoor moet je eerst terug naar de oorzaken.
De precieze oorzaken van verveling in je eigen bedrijf zijn voor iedereen anders. Wel zijn er een aantal veelvoorkomende oorzaken die vaak spelen bij een hoogbegaafde en hoogsensitieve ondernemer. Ik zal ze een voor een met je bespreken.
Repeterend werk: een veelvoorkomende oorzaak van verveling in je eigen bedrijf als hoogbegaafde en hoogsensitieve leider
Hoewel het ondernemerschap vaak geassocieerd wordt met dynamiek en afwisseling, is de realiteit dat je als ondernemer te maken hebt met routinematige taken. Dit kan variëren van het herhaaldelijk afhandelen van administratie en boekhouding tot het steeds opnieuw beantwoorden van dezelfde klantvragen of het voortdurend verwerken van bestellingen.
Wanneer deze repeterende taken een groot deel van je dagelijkse bezigheden gaan uitmaken, kan dit leiden tot verveling en een gevoel van zinloosheid. Als hoogbegaafde HSP ben je hier nog eens extra gevoelig voor. Voor je het weet begin je je passie en enthousiasme te verliezen. Je motivatie daalt en je voelt je steeds minder betrokken bij je bedrijf.
Herhaling van trucjes zorgt vaak voor verveling in je eigen bedrijf
Voor veel hoogbegaafde en hoogsensitieve ondernemers zijn creativiteit en innovatie belangrijke onderdelen van hun werk. Echter, wanneer je eenmaal een aantal succesvolle trucjes of technieken hebt gevonden, ga je deze vaak keer op keer herhalen. In het begin zorgt dit voor een fijn houvast. Maar na verloop van tijd kan het herhalen van trucjes juist verstikkend werken.
Wanneer je in je bedrijf steeds terugvalt op dezelfde benadering, wordt het werk al snel saai. Er is geen ruimte meer voor nieuwe ontdekkingen, uitdagingen en creativiteit. Terwijl je zulke dingen als hoogbegaafde HSP juist nodig hebt om het enthousiasme te behouden in het ondernemerschap. In plaats van vooruitgang, zit je vast in een vicieuze cirkel van herhaling. Voor je gevoel kun je niets nieuws leren of ontdekken in je werk. De passie die er ooit was, verandert in een gevoel van betekenisloosheid, waardoor je je constant verveeld voelt en een bore-out op de loer ligt.
Kerntalentenanalyse voor een leider die hoogbegaafd en hoogsensitief is
Heb jij ooit al eens een kerntalentenanalyse laten uitvoeren? Deze analyse brengt je kerntalentenprofiel in kaart, door inzicht te geven in waar je kerntalenten liggen. Je kerntalenten gaan – in tegenstelling tot gewone talenten – niet alleen over je potentieel, maar over je potentieel, aard én intrinsieke motivatie. Jouw persoonlijke kerntalentenprofiel helpt je als hoogbegaafde en hoogsensitieve ondernemer bij het maken van keuzes op het gebied van onder andere loopbaan, ontwikkelen van leiderschap, stressmanagement en de voor jou juiste manier van bedrijfsvoering.
Te veel vanuit je kleine kerntalenten werken als hoogbegaafde, hoogsensitieve ondernemer
In je kerntalentenprofiel wordt onderscheid gemaakt tussen sterke kerntalenten, halve kerntalenten en kleine kerntalenten. Kleine kerntalenten zijn de kerntalenten die nog steeds een onderdeel vormen van je aangeboren talentenpakket. Ze kosten je echter veel energie. Wanneer je voornamelijk je kleine kerntalenten inzet, mis je de voldoening, uitdaging en energie die voortkomt uit het werken vanuit je sterke kerntalenten. Het gevolg is een gevoel van leegte en verveling. Daarnaast leidt gedwongen werken vanuit je kleine kerntalenten tot stress en mogelijk tot een bore-out. In combinatie met te veel werk binnen te weinig tijd, kan er door stress ook een burn-out ontstaan. Je kan dus een burn-out en een bore-out naast elkaar hebben. Dat noemt men een kwalitatieve bore-out.
Te weinig sterke kerntalenten benutten in je werk
Het risico van te veel vanuit je kleine kerntalenten werken, sluit erg aan op een andere oorzaak van verveling in je eigen bedrijf: je sterke kerntalenten te weinig benutten. Sterke kerntalenten zijn de belangrijkste, sterkst aanwezige eigenschappen in je persoonlijkheid. Ze geven veel energie en zijn vaak richtinggevend voor je interesses en levensloop. Sterke kerntalenten hebben een grote invloed op de manier waarop je keuzes maakt, zowel op persoonlijk als professioneel gebied. Wanneer sterke kerntalenten worden genegeerd of onderdrukt, kan dit leiden tot frustratie, ontevredenheid, verveling, burn-out of bore-out en depressie.
Je bent als hoogbegaafde en hoogsensitieve ondernemer waarschijnlijk gestart met je eigen bedrijf, omdat je je sterke kerntalenten – bewust of onbewust – te weinig kon inzetten in loondienst. In je eigen onderneming zou je je sterke kerntalenten wel benutten. Tenminste, dat was het idee …
Het feit dat jij je verveelt in je eigen bedrijf, laat zien dat je je sterke kerntalenten niet volledig benut.
Bijvoorbeeld omdat je net zo wil ondernemen als andere ondernemers en deze manier niet bij je past. Of het ligt aan je succes. Want hoewel je kerntalenten gegarandeerd een rol gespeeld zullen hebben in je behaalde succes, is de groei van je bedrijf waarschijnlijk juist de oorzaak van de verveling die je ervaart.
Stel, je bent coach en krijgt ontzettend veel energie van het coachen van anderen. Je bedrijf groeit en door de bedrijfsgroei is er steeds minder ruimte voor de coaching. Het ondernemerschap vergt andere werkzaamheden; deze taken kosten je veel meer energie. Dit leidt tot verveling; het succes gaat ten koste van jezelf.
Werk dat niet aansluit op je HSP-profiel
Verveling in je bedrijf kan in jouw geval ook veroorzaakt worden, doordat je niet werkt vanuit je HSP-profiel. Iedereen is anders en dit geldt ook voor HSP’s. Ben je introvert of extravert, een sensatiezoeker of juist een rustzoeker? Je HSP-profiel bepaalt op welke manier je het beste werkt en hoe juist niet. Daarnaast heb je als hoogbegaafd persoon ook nog te maken met je HB-profiel en je HSPB-profiel. Jij bent uniek; dit kun je niet uit het oog verliezen.
Erken dat jij je als hoogbegaafde HSP-ondernemer verveeld voelt in je eigen bedrijf
Om een bore-out te voorkomen, is het belangrijk om de verveling in je eigen bedrijf aan te pakken. Want hoe goed je het ook probeert, op een gegeven moment loop je gegarandeerd vast. Het begint allemaal met erkenning. Erkenning van wie jij bent als hoogbegaafde en hoogsensitieve ondernemer, en van je gevoelens.
Pas wanneer je weet wie je bent en je gevoelens erkent, kun je iets aan de verveling doen. Geef dus eerlijk toe dat bepaalde taken niet bij je passen. Aan jezelf én aan je medewerkers. Misschien zit er wel iemand in je team die wel heel gelukkig wordt van de taken die jou niet liggen. En anders is er vast een andere oplossing te vinden. Er is altijd meer mogelijk dan je denkt!
Wat kan ik doen wanneer ik succesvol, maar ook verveeld ben in mijn eigen bedrijf?
Je bent een succesvolle ondernemer en daarom mag, nee moet, je gaan investeren in zaken die je helpen de verveling in je eigen bedrijf tegen te gaan. Zoals in een nieuwe medewerker die wel houdt van de ‘vervelende’ taken en hier vol enthousiasme mee aan de slag gaat. Of door je bedrijf te specificeren en de niet bij jou passende onderdelen los te laten. Wie zegt bijvoorbeeld dat een coach ook altijd een online leeromgeving moet hebben? Misschien past het wel veel beter bij je om alleen live face-to-face-gesprekken te voeren met je coachees.
Hoe je de verveling in je eigen bedrijf te lijf moet gaan, hangt volledig af van je situatie. Immers, jouw unieke kerntalentenprofiel bepaalt welke dingen wel en juist niet bij je passen. Maar het staat vast dat je stappen moet ondernemen, zodat jij je niet meer verveelt in je bedrijf. De impact van verveling is groot voor jou als hoogbegaafde en hoogsensitieve ondernemer. Voor je het weet vloeit alle energie die je uit je bedrijf haalt weg en beland je in een bore-out of zelfs een depressie. Het is zaak om dit te voorkomen.
Helaas is het makkelijker gezegd dan gedaan. De precieze oorzaak van de verveling in het ondernemerschap aanwijzen is vaak lastig. Een ondernemer is altijd met van alles bezig. Soms heb je niet eens door dat een bepaalde taak te veel energie van je vraagt. Daarom is het belangrijk om jezelf te kennen, inclusief je hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid.
Wat is jouw HSPB-profiel en welke manier van werken past hier het beste bij? Wat zijn je sterke, halve en kleine kerntalenten? Kun je je sterke kerntalenten genoeg inzetten in je bedrijf of werk je voornamelijk vanuit je kleine kerntalenten? Doe je misschien zelfs taken die helemaal niet aansluiten op je aard, potentieel en motivatie? Pas wanneer dit helder is, kun je aanpassingen doen in je bedrijf zodat je meer vanuit je sterke kerntalenten werkt.
Jij haalt energie uit je eigen bedrijf, wanneer je de verveling aanpakt
Zelfstandig de verveling in je eigen bedrijf aanpakken is erg lastig. Ik spreek uit ervaring. Je zit vaak vastgeroest in oude patronen en ziet dit zelf niet meer. Daarom heb je een frisse blik nodig.
Ik zit voor je klaar met de frisse blik en nieuwe inzichten die jij nodig hebt als succesvolle, hoogbegaafde en hoogsensitieve ondernemer. Hulp vragen is echt geen teken van zwakte. Kies voor jezelf én je bedrijf en plan een gesprek.